2025-09-11 08:43Pressmeddelande

Destination Karlskrona AB växer och utökar nu verksamheten

Emelie Cullefors Ringholm och Lisa Söderholm.Emelie Cullefors Ringholm och Lisa Söderholm

Destination Karlskrona växer med erfaren cityutvecklare och en ansvarig för partnerskap och relationer. 

Det kommunala bolaget Destination Karlskrona växer och utökar nu verksamheten med en erfaren cityutvecklare i Lisa Söderholm. Projektet, som är samfinansierat av Cityfastighetsägarna Karlskrona och Karlskrona kommun, ska lägga grunden till en hållbar och dynamisk cityutveckling där samverkan mellan offentliga och privata aktörer spelar en central roll. 

Lisa Söderholm har jobbat som konsult inom city- och platsutveckling och jobbade under åtta år som cityutvecklare i Kalmar.

Jag har arbetat strategiskt och operativt med plats- och centrumutveckling länge, berättar Lisa Söderholm. Med över 20 års erfarenhet inom handel och över 10 år inom samverkan och stadsutveckling brinner jag för att stärka stadskärnors attraktivitet och skapa hållbara samverkansmodeller mellan kommun, näringsliv och fastighetsägare.

 

Målet är att jobba nära övriga berörda funktioner på Karlskrona kommun, Cityfastighetsägarna och Karlskrona City. Arbetet ska stärka stadens utbud, förbättra invånarnas och besökarnas upplevelser och samtidigt påbörja en långsiktig plan för stadskärnans utveckling, berättar Pär Lundby Israelsson, tf VD på Destination Karlskrona.

 

Partnerskap och relationer
I somras startades företagsnätverket Partnerskap Karlskrona upp. Tolv bolag klev redan innan lanseringen på för att visa vägen och nu har nätverket fått en partnerskaps- och relationsansvarig i Emelie Cullefors Ringholm. 

Emelie kommer närmast från en tjänst inom People & Culture på Experis, där hon bland annat jobbat med rekrytering och employer branding.

Jag ser verkligen fram emot att få vara med från början och bygga ett partnerskap som känns meningsfullt för alla som deltar, säger Emelie Cullefors Ringholm. Att tillsammans med människorna bakom företagen och organisationerna utveckla Karlskrona, och skapa stolthet och engagemang, känns otroligt inspirerande.

 

Genom samordnad marknadsföring, evenemang och andra attraktionsskapande insatser året runt stärker vi bilden av Karlskrona - som en plats där människor vill leva, studera, arbeta, investera eller besöka menar Pär Lundby Israelsson tf VD på Destination Karlskrona. 

 

Cityfastighetsägarna Karlskrona
Cityfastighetsägarna jobbar för en levande handel, ett starkt restaurangliv och blomstrande turism. Målsättningen är att Karlskronas gator och torg skall vara fyllda av liv, kommers, mänskliga möten och aktiviteter.

Destination Karlskrona
Destination Karlskrona AB är ett helägt kommunalt bolag med uppdrag att tillsammans med näringslivet utveckla och positionera Karlskrona som en attraktiv plats för boende besökare nya invånare och investeringar.  

Partnerskap Karlskrona
Partnerskap Karlskrona är en satsning där näringsliv, kommun och organisationer går samman för att göra Karlskrona ännu mer attraktivt. Målet är att öka attraktionskraften för boende, besökare, studenter, nya invånare och företag. De företag som redan innan lanseringen engagerat sig är Albinsson & Sjöberg, Brinova, Cajam, Cityfastighetsägarna i Karlskrona, Dragsö Camping & Stugby, Gota Media, Hammarstedt's Kyl & Inneklimat, Hotell Conrad, Länsförsäkringar, Nortic, Paraply och Roxtec.

Kontakt:

Pär Lundby Israelsson
Tf. VD 
Destination Karlskrona AB
+46 (0)455-30 48 05 
Per.LundbyIsraelsson@karlskrona.se

Anna Stridsjö Claesson
Ordförande
Cityfastighetsägarna Karlskrona
+46 (0)768-82 11 11
anna@samfast.com

Lisa Söderholm
Cityutvecklare
Destination Karlskrona AB
+46 (0)455-30 43 04
lisa.soderholm@karlskrona.se

Emelie Cullefors Ringholm
Ansvarig Partnerskap & Relationer
Destination Karlskrona AB
+46 (0)455-30 42 35
emelie.culleforsringholm@karlskrona.se

 



Om Destination Karlskrona

Destination Karlskrona AB är ett helägt kommunalt bolag med uppdrag att tillsammans med näringslivet utveckla och positionera Karlskrona, som en attraktiv plats för boende, besökare, nya invånare och investeringar. Destination Karlskrona AB är även Karlskronas DMO (Destination Management Organisation) som bedriver nationell och internationell destinationsmarknadsföring mot besökare via det turistiska varumärket Visit Karlskrona.