I oktober kommer podden ”Historia Nu” att göra hela fyra avsnitt om Karlskronas historia. Från stadens grundade i slutet av 1600-talet fram till och med andra världskriget.
Som en del i Destination Karlskronas uppdrag att utveckla besöksmål och reseanledningar, kopplat till bland annat Karlskronas spännande militära historia, invigdes i somras utställningen Karlskrona - en plats värd att försvara. Utställningen på Stortorget, som blev en stor succé, lyfte fram elva platser som har haft stor betydelse för Karlskronas och Sveriges försvar.
Nu kommer nästa steg i projektet - podden Historia Nu, som drivs av Urban Lindstedt, kommer att göra fyra avsnitt med fokus på Karlskronas historia. Ett om stadens grundade, ett om 1700-talet, ett om mitten på 1800-talet t.o.m. första världskriget och ett om andra världskriget.
Urban Lindstedt
Karlskrona har en mycket intressant historia. Staden var helt central för försvaret av stormakten och den har fortsatt att vara militärt viktig ända in i nutiden, berättar Urban Lindstedt. Vi kommer att intervjua några av de främsta militärhistorikerna för poddserien om Karlskronas för att berätta Karlskronas spännande historia.
Det fyra avsnitten kommer att publiceras den 6 - 9 oktober och i samband med publiceringarna kommer även avsnittet U 137 - När gränsen skulle skyddas med våld återpubliceras den 10 oktober.
Det känns spännande att följa upp succén med utställningen med fyra nyproducerade poddavsnitt om Karlskronas historia, säger David Wernersson, projektledare på Destination Karlskrona. Det här är ytterligare ett konkret exempel på hur vi genom samverkan stärker Karlskrona som besöksmål – denna gång med historia i fokus.
Fakta om Historia Nu:
Destination Karlskrona AB är ett helägt kommunalt bolag med uppdrag att tillsammans med näringslivet utveckla och positionera Karlskrona, som en attraktiv plats för boende, besökare, nya invånare och investeringar. Destination Karlskrona AB är även Karlskronas DMO (Destination Management Organisation) som bedriver nationell och internationell destinationsmarknadsföring mot besökare via det turistiska varumärket Visit Karlskrona.