2025-09-29 13:47Pressmeddelande

Fortsatt rekordfart i Karlskrona!

Brändagolm, Karlskrona

Trots en något sval början på sommaren fortsätter företagen i Karlskrona rapportera fantastiska siffror avseende den nationella besöksnäringsstatistiken. Även om statistiken i skrivande stund fortfarande är preliminär, så pekar tendensen fortsatt uppåt.

Sett över uppdraget att Karlskrona ska vara en året-runt-stad är detta ett steg i helt rätt riktning, säger Pär Lundby Israelsson, tf. vd på Destination Karlskrona AB.

Karlskronas besöksnäring fortsätter att rapportera fina siffror i antalet övernattande besökare. Från januari till augusti har antalet övernattningar ökat med närmare 10 000 jämfört med motsvarande period i fjol, vilket är ett mycket positivt resultat

Att vi ligger på denna nivån i ett preliminärt skede, vittnar om en ökad attraktionskraft, som vi jobbat upp över tid. Att vi skulle kunna komma upp i fjolårets siffror när vi summerar de åtta första månaderna är naturligtvis ett styrkebesked för en attraktiv plats, säger Pär Lundby Israelsson, för att sedan i samma andetag poängtera att Tillväxtverkets siffror i detta skede endast är preliminära.

Ljungskär i Borgmästarefjärden.

Vi kommer att summera hela årets resultat under första kvartalet under 2026 innan vi stänger resultatet. Erfarenheten är dock att siffrorna brukar justeras till det positiva och bli fler till antalet snarare än tvärtom, menar Lundby Israelsson.

Trots de fina siffrorna fanns det indikationer under sommaren på att prognosen skulle bli något lägre. Senare internationella semestrar och uteblivet sommarväder i juni innebar något svagare månader.

Juni och juli var totalt sätt inte några katastrofmånader, även om det kanske allra tydligast märktes en viss avsaknad av spontana campingbokningar. Camping är såklart i större utsträckning väderberoden än andra boendeformer och vi vet att dessa anläggningar står för en stor del av årets totala resultat av gästnätter. Där såg vi en minskning och fick även rapporter från branschen att dessa två nyckelmånader gick något sämre än förväntat. Men då ska man bära med sig att jämförelsen är ställd gentemot föregående års rekordår. Totalt gjorde våra campingar i kommunen den tredje bästa sommaren, sedan mätningarna startade 2008, fortsätter Lundby Israelsson.

Totalt sett kan Karlskrona summera 255 000 kommersiella gästnätter spenderade i kommunen under perioden 1/6 – 31/8 2025, vilket är en nästan identisk summa likt föregående års rekordår.

Kort kan vi konstatera att Karlskrona fortsätter att vara en stark sommardestination, det som gör att vi har ett litet försprång gentemot förra årets rekord är att vi i större utsträckning lyckats fylla de kommersiella bäddarna under perioden januari – maj. Det är egentligen det, som är den stora skillnaden, samt att vi tydligt ser detta som ett exempel på att Karlskrona bibehåller sin attraktivitet under sommarmånaderna även om konsumenternas logi-preferenser kan skilja sig åt från år till år. Detta kan naturligtvis även bero på nationaliteter, åldersstruktur och vad för typ av konkret reseanledning man har att besöka Karlskrona, säger Lundby Israelsson.

Gästnattsstatistiken visar en uppåtgående kurva under perioden januari – augusti 2025. Detta trots fjolårets rekordår.

Gästnattsstatistiken visar en uppåtgående kurva under perioden januari – augusti 2025. Detta trots fjolårets rekordår.

Perioden januari - maj. Det totala antalet gästnätter är ca 10 000 fler än föregående år.

Perioden januari - maj. Det totala antalet gästnätter är ca 10 000 fler än föregående år.


Eftersom perioden juni - augusti under 2024 och 2025 i stort sett är identisk, lyfter Lundby Israelsson, fram vikten av att vara en året-runt-destination. Där har Karlskrona under året haft ca 10 000 fler gästnätter än föregående års rekord. Ett försprång man ser ut att behålla baserat på Tillväxtverkets senaste rapportering.

Eftersom perioden juni - augusti under 2024 och 2025 i stort sett är identisk, lyfter Lundby Israelsson, fram vikten av att vara en året-runt-destination. Där har Karlskrona under året haft ca 10 000 fler gästnätter än föregående års rekord. Ett försprång man ser ut att behålla baserat på Tillväxtverkets senaste rapportering.

Campingar i Karlskrona kommun gör, trots en sval inledning av sommaren, sitt tredje bästa resultat sedan mätningarna startade. Bara ca 4 000 gästnätter från rekordet för den bästa campingsommaren i Karlskrona som skedde år 2021.

Campingar i Karlskrona kommun gör, trots en sval inledning av sommaren, sitt tredje bästa resultat sedan mätningarna startade. Bara ca 4 000 gästnätter från rekordet för den bästa campingsommaren i Karlskrona som skedde år 2021.

 


Om Destination Karlskrona

Destination Karlskrona AB är ett helägt kommunalt bolag med uppdrag att tillsammans med näringslivet utveckla och positionera Karlskrona, som en attraktiv plats för boende, besökare, nya invånare och investeringar. Destination Karlskrona AB är även Karlskronas DMO (Destination Management Organisation) som bedriver nationell och internationell destinationsmarknadsföring mot besökare via det turistiska varumärket Visit Karlskrona.


Kontaktpersoner

Pär Lundby Israelsson
Tf. VD
Pär Lundby Israelsson
Destination Karlskrona AB